Головна / Блог / Основи візуалізації екстер’єрів

Основи візуалізації екстер’єрів

2840 На читання: 9 хв
exterior-visualisation

Візуалізація екстер’єру – складний, але цікавий творчий процес. Він включає презентацію будинків, котеджів, присадибної території з різних ракурсів, в денному та нічному освітленні. Такі зображення необхідні в першу чергу архітекторам, щоб ще до початку будівництва в деталях уявити, як виглядатиме майбутня забудова. Наприклад, зрозуміти, як архітектурна форма вписується в вже існуючий простір, чи правильно підібрано оздоблення, покрівля, вікна, двері та багато іншого.

Забудовникам і ріелторам також знадобиться комерційно презентабельне зображення об’єкта: красива, «жива» подача швидше залучить потенційного покупця. Що потрібно знати про роботу з візуалізацією екстер’єрів читайте далі.

Зміст:

Поради новачкам щодо візуалізації екстер’єрів

Ось які моменти слід враховувати перед початком роботи:

  • exterior-visualisation
  • 1. Починаючи освоювати екстер’єрну візуалізацію, приготуйтеся розширювати світогляд. Необов’язково мати професійні художні навички, але корисно розуміти влаштування міського середовища, фізичну природу матеріалів, оточення в різних погодних умовах, принципи освітлення в різний час доби і т.д. Найчастіше переглядайте фотографії та картини майстрів реалізму, вивчайте сучасну архітектуру, роботи досвідчених візуалізаторів.
  • 2. Для різного клімату, атмосферних явищ, часу доби застосовуватимуться різні підходи та налаштування. Почати навчання краще з «ідеально» створених умов: денного сонячного світла, чистого неба. Поступово можна ускладнювати завдання – експериментувати зі світлом у сутінках, нічними видами, внутрішнім підсвічуванням будівлі тощо.
  • 3. Одним із найскладніших об’єктів при візуалізації екстер’єрів є природний ландшафт та оточення. Якщо не продумати місцевість від “а” до “я”, будівля буде виглядати не виграшно, а картинка залишиться порожньою і нереалістичною. Перед створенням ландшафту в 3Ds Max не варто моделювати дрібні об’єкти. Спочатку створіть схематичну модель оточення, з ділянками, що помітно розрізняються по висоті. Це легко зробити за допомогою ліній-сплайнів. Потім застосовуйте модифікатор Edit Poly, щоб зробити об’єкти плоскими. Далі розташуйте об’єкти оточення і приступайте до детальнішого редагування. Зробіть плавні переходи між ділянками для надання реалістичності ландшафту.
  • 4. Щоб розширити функціонал «3Д Макс» під час роботи з екстер’єром, можуть знадобитися додаткові плагіни. Наприклад, Forest Pack використовується для розподілу великої кількості об’єктів на площині (трави, каміння, дерева тощо). Плагін RailClone підійде для створення об’єктів з базових елементів, що повторюються (фасадів, мостів, доріг, трас і т.д.).

Створення повноцінної картини для ефектного уявлення, вибір вигідного ракурсу, налаштування світла – кропітка робота, що вимагає уваги та усидливості. Можна навчитися азам самостійно, але краще під контролем досвідченого викладача, який пояснить усі тонкощі та розбиратиме помилки на практиці разом з вами.

Тепер розглянемо загальні моменти, які викликають труднощі у новачків – робота з матеріалами, налаштування освітлення та рендер у Vray.

Матеріали для екстер’єрів

Матеріал – це сукупність властивостей поверхні. Йому можна задавати колір, фактуру, блиск, прозорість тощо. Працювати з матеріалами належить у редакторі, який відкривається на вкладці Rendering. Далі відкривайте пункти Material Editor та Slate Material Editor. Тут ви побачите бібліотеку матеріалів та текстур, налаштування параметрів.

При роботі з матеріалами варто знати:

  • • Матеріали застосовуються до всіх об’єктів, щоб вони виглядали реалістично.
  • • Майже всі матеріали мають відображення (Reflection). Що темніший матеріал, то вище відбиток, і навпаки.
  • • Крім Reflection обов’язково скоригуйте параметр Glossiness – зміна ступеня глянцю/розмиття відблиску.
  • • У слоті Diffuse на матеріали обов’язково слід накладати текстуру.
  • • Для зміни поверхні важливо вміти працювати з каналами, наприклад Bump. До Bump підключаються текстури – будь-які безшовні малюнки.

Щоб в результаті отримати фотореалістичну картинку, слід дотримуватися законів фізики. Один з основних принципів налаштування матеріалів – визначення їх як діелектриків або провідників (dielectric & conductor). Діелектричні матеріали є ізоляторами, а провідні проводять електрику. Діелектрики – скло, пластик, дерево, кераміка, шкіра тощо. До провідників належать метали.

Від типу матеріалу залежить властивості світла в 3ds Max, а саме: відображення, проходження крізь об’єкт та поглинання.

Коли світло відображається або проходить крізь об’єкт, ми можемо спостерігати:

exterior-visualisation
  • • Фарбування (color bleeding) – світло відбивається від поверхні, що розсіює, і фарбує прилеглі поверхні. Наприклад, яскравий колір підлоги може перейти на світлі стіни або стелю. Забарвлені відбитки притаманні металам.
  • • Каустика. Розрізняють відбиту каустику (reflection caustics), коли відблиски відбиваються від дзеркальної поверхні та заломлену каустику – відблиски, що з’являються в результаті проходження світла крізь поверхню, що заломлює.
  • • Підповерхневе розсіювання (subsurface scattering). Відбувається, коли частина світла поглинається об’єктом, частина виходить з іншої точки. При цьому об’єкт забарвлюється у процесі. Тому у неметалів (діелектриків) свій колір, тоді як відблиски у них завжди білі.

Важливо: всі матеріали мають відбивну здатність, навіть мінімальну (наприклад, абсолютно чорна поверхня теж відображає частку світла). Тому текстура відображення застосовується до всіх матеріалів, інакше картинка буде плоскою.

Відображення можуть бути дзеркальними, дифузними та глянсовими. Дифузні (розмиті) відображення властиві лише діелектрикам. Зазвичай у архітектурної візуалізації застосовуються глянцеві (френелівські) відбитки, т.к. вони виглядають найприродніше.

У матеріалів-провідників немає підповерхневих відбитків. Поверхневі відбиття залежать від ступеня полірування металу. Вони можуть бути дзеркальними або матовими.

Важлива властивість, про яку не можна забувати – це заломлення світла. Промені світла викривляються, проходячи через межу розділу двох середовищ. Коефіцієнт заломлення називається IOR. У рендері VRay IOR окремо налаштовується у свитку Reflection та у свитку Refraction (параметр Fresnel IOR).

Розглянемо основні матеріали, які стануть у нагоді при створенні екстер’єрів:

  • exterior-visualisation
  • 1. Трава (газон). Її можна створити за допомогою плагінів MultiScatter, VRay Fur або ForestPack. MultiScatter допомагає «розмножити» об’єкти на виділеній поверхні: так легко зробити величезний газон, луг, лісові чагарники тощо. Спочатку вам доведеться створити окремі травинки (різної товщини, висоти, вигину, напрями зростання) за допомогою plane та модифікатора edit poly. Далі застосувати до травин текстуру і почати безпосередньо скаттерінг по поверхні. VRay Fur генерує процедурне хутро на полігональному об’єкті. За допомогою безлічі налаштувань можна відрегулювати зовнішній вигляд ворсинок: довжину, товщину, ширину біля кореня та верхівки, напрямок, щільність тощо. Спосіб добре підходить для ближніх планів.
  • 2. Дерево. Спочатку необхідно завантажити готову текстуру дерева (взяти растрову або використовувати процедурну карту MAX Wood). Дерево може бути або матовим або відпольорованим. Залежно від цього регулюйте налаштування RGlossines та Fresenel IOR. Якщо хочете зробити ефект відпольорованого дерева, підвищуйте значення Fresenel IOR. Рельєф додається в каналі Bump, встановіть ступінь прояву текстури – від 0 до 100. Регулюйте до створення потрібного обсягу. Завершальний штрих – це додавання карти відображення RGlossiness. Тут налаштовується відбиток світла поверхні деревини.
  • 3. Скло. Головні властивості – це прозорість, віддзеркалення та заломлення світла. Щоб відображення не вийшло надто яскравим, в якості Diffuse виберіть чорний колір. У блоці Reflection чорний змініть на білий, це додасть властивість відображення. Встановіть галочку навпроти Fresnel reflection – прозорість скла змінюватиметься залежно від ракурсу. Щоб скло виглядало максимально природним, встановіть індекс заломлення (IOR) зі значенням 1,52.
  • 4. Метал. Необхідний для демонстрації фасадів, покрівлі, об’єктів міського середовища та багато іншого. Налаштування змінюються в залежності від типу металу: алюміній, мідь, хром, матовий або полірований. Щоб досягти реалізму, ретельно налаштовуйте здатність Reflection, що відображає. Як текстури знадобиться імітація поверхні металу, а також текстура рельєфу чорно-білого кольору (якщо матеріал планується зробити шорстким).
  • 5. Цегла (камінь). Потрібний для облицювання фасадів, огорож, стін та ін. Головне завдання – підібрати відповідну безшовну текстуру, щоб стики були непомітні, а краї поєднувалися рівно. Цегляна кладка імітується за допомогою накладання чорно-білої текстури.

Також для повноцінної роботи з екстер’єрами буде корисно освоїти виробництво матеріалу води, пластику, плитки, кори дерева, дзеркала тощо. Покроковий процес створення та налаштування матеріалів, роботи з каналами, застосування текстур, регулювання балансу тіней, відблисків, відображень, каустики та ін. ми розглядаємо на курсах 3ds MAX. Навчання триває до 6 місяців і торкається всіх основних аспектів роботи з програмою, які необхідні візуалізатору.

Нічна візуалізація екстер’єру

Освітлення – найважливіший етап у моделюванні екстер’єру. Світло впливає на сприйняття об’єкта, створює особливу атмосферу. Неправильно поставлене світло відразу зіпсує враження про картинку загалом.

exterior-visualisation

У 3Ds Max є два види освітлення: природнє та штучне. Природнє задає сонце та небо (Corona Sun та Corona Sky, або V-ray Sun та V-ray Sky).

З денним освітленням дедалі більш-менш ясно, так як використовуємо зв’язку сонце + небо. З вечірнім та нічним ситуація інша: сонця вже немає, залишається світло від неба, але його надто мало. У результаті така сцена висвітлюється штучними джерелами: ліхтарями, прожекторами, підсвічуванням даху чи доріжок, якимись світловими фігурами на придомовій території. Для вечірнього вигляду краще запалити світло в будинку. Відповідно, доведеться створювати імітацію інтер’єру, хоч би схематичну, щоб вікна не здавалися порожніми.

Нічний рендеринг використовують для додаткових видів для замовників проекту. У 3Ds Max зазвичай таке освітлення можна встановити за допомогою картки HDRI або зображення широкого динамічного діапазону. Вона накладається на навколишнє об’єкт, а потім з кожної точки проектується реалістичне освітлення.

Налаштування рендера Vray для екстер’єрів

Серед рендерів для 3Ds Max використовують Corona Render, V-ray, ART Renderer, Scanline renderer та інші. Розглянемо V-ray, т.к. він максимально зручно налаштовується та дає можливість отримати чітку картинку.

На якість впливає виставлена ​​роздільна здатність картинки. Чим більша роздільна здатність, тим чіткішим буде зображення. Задавайте параметри не менше 1200х800 для превью та друку 1500х1000, 2000х1333, 4200х2800 і т.д. Ключові параметри меню рендера знаходяться на вкладці Vray.

Ось деякі важливі параметри та їх значення для кінцевого рендеру:

  • exterior-visualisation
  • • Antialiasing – згладжування «сходів» із пікселів, зміни також на загальну чіткість зображення; позбавляє небажаних артефактів.
  • • Adaptive DMC використовується як семплер зображення.
  • • Color mapping — перенесення кольорів; задавайте тип exponential.
  • • Frame Buffer – дозволяє встановити контрастність, баланс білого, яскравість, прибрати засвіти.
  • • Gamma – кольоровий баланс зображення.
  • • Environment – налаштування навколишнього середовища.
  • • Reflection/refraction environment – відображення оточення у вікнах та інших матеріалах.
  • • Caustics – відблиски світла, помітні на об’єктах.
  • • Camera – визначає спосіб, яким геометрія сцени проектується на картинку.
  • • Noise thereshold – чим нижчий показник, тим чіткіше зображення та менше шумів на ньому.
  • • Dynamic Memory Limit – ліміт витрати оперативної пам’яті, число визначайте виходячи з того скільки ОЗУ на вашому комп’ютері.

Налаштувань рендеру маса – для кожного проекту екстер’єру доведеться задавати індивідуальні параметри. Можна полегшити завдання, щоб не налаштовувати рендер щоразу наново. Наприклад, створити власний preset налаштувань і щоразу завантажувати його.

Налаштуванням Vray для екстер’єру присвячено окремий блок уроків на наших курсах. Таким чином візуалізувати можна будь-що: окремий будинок, мансарду, багатоповерхівку, ціле селище або житловий комплекс. Вам з нуля потрібно не тільки створити готову сцену, але й надати їй максимум реалістичності, зробити практично невідмінною від фото.

Наші курси: