Головна / Блог / Що таке світловий дизайн та як його спроектувати?

Що таке світловий дизайн та як його спроектувати?

2615 На читання: 7 хв

Дизайнеру, архітектору або візуалізатору потрібно вміти професійно налаштовувати освітлення, знати фізичні властивості світла, призначення освітлювальних приладів. Правильно виставлене світло підкреслить переваги, спритно приховає недоліки інтер’єру. Якщо ж освітлення спроектоване невдало, то найефектніший дизайн-проект буде безнадійно зіпсований і зіпсує враження. Тому світловий дизайн – один з ключових етапів у розробці ідеального інтер’єру. Ми розберемо основи світлодизайну та розповімо, як спроектувати освітлення у 3Ds Max.

Зміст:

Типи освітлення

У мистецтві світлодизайну в інтер’єрі виділяють три основні типи освітлень, що впливають на сприйняття простору. Дизайнери освітлення їх також називають шарами:

  • light-design
  • 1. Основне, чи загальне висвітлення. Створює достатню освітленість кімнати, насичує світлом. Допомагає побачити та оцінити навколишнє оточення. Основне освітлення забезпечує сильне джерело: одне або кілька. Зазвичай це “верхнє” світло – підвісні або вбудовані світильники на стелі, споти, центральна люстра. Підсвічування має бути рівномірним – не надто сліпучим і контрастним, помірно яскравим. В цілому, яскравість, потужність, температура світла залежать від призначення та площі приміщення. Щоб не помилитися зі світловим фоном, радимо вивчити СНІП (будівельні норми та правила) для житлових приміщень. Наприклад, у вітальні потрібна максимальна насиченість – не менше 20 Вт на 1 кв.м. Концепцію розслаблення та усамітнення спальні підтримає приглушене світло – достатньо 10 Вт на 1 кв.м.
  • 2. Акцентне висвітлення. Це сукупність прийомів висвітлення предметів із єдиною метою — привернути увагу. Таке світло завжди спрямоване на об’єкти. Він підкреслює обсяг, фактуру, розміщення предметів, виділяє архітектурні особливості приміщення. Таке підсвічування рідко буває статичним, його можна змінювати і переміщувати до досягнення бажаного ефекту. Акцентне освітлення в інтер’єрі відіграє роль прожектора, дозволяє помітити найдрібніші деталі та часто надає вирішальний вплив на сприйняття дизайн-проекту.
  • 3. Локальне висвітлення. Цей тип світла виконує певну функцію. Наприклад, підсвічує зону, необхідну для роботи, навчання чи відпочинку. Джерелами можуть бути підвісні світильники, настільна лампа, бра, торшер або споти із спрямованим світлом. Локальне висвітлення дозволяє зонувати приміщення. З його допомогою можна розширити або звузити місце кімнати, візуально розділити приміщення на окремі ділянки. Підсвічування має бути комфортним і не втомлювати зір.

Вміння майстерно комбінувати всі шари освітлення відрізняють гарного дизайнера світла.

Типи розподілу світлового потоку

Світлодизайн інтер’єру неможливо уявити без продуманого розподілу освітлення. Світловий потік формує візуальне сприйняття обстановки. Поєднуючи світлові потоки різної спрямованості, ви зможете візуально «розсунути» стіни, підняти стелю, створити додатковий об’єм. Існує три типи світлорозподілу:

  • light-design
  • 1. Пряме світло. Світловий потік виходить з однієї точки і спрямований на необхідну ділянку. Найчастіше пряме світло – верхнє. Наприклад, люстра на стелі чи підвісний світильник. Спрямоване освітлення притаманно спотам, бра, торшерам. Головне, щоб їх можна було повернути у певну сторону.
  • 2. Розсіяне світло. Це м’яке і рівномірне підсвічування. Таке світло неяскраве, часто навіть приглушене, тому допомагає розслабитися і створює в інтер’єрі атмосферу умиротворення. Як освітлювальні прилади використовуються люстри, стельові вбудовані світильники, настінні бра. У проектах дизайнери часто використовують підсвічування навісних меблів, плінтусів, карнизів, світлодіодні стрічки. Розсіяне світло в інтер’єрі розширює простір, а посилити цей ефект допомагають дзеркальні та глянсові поверхні.
  • 3. Відображене світло. Ще один м’який та комфортний для очей варіант освітлення. Він не спрямований на конкретні об’єкти або зони, що рівномірно розподіляються в кімнаті. Відбите освітлення створюють за допомогою поєднання настінних, стельових та підлогових освітлювальних приладів. Світлові промені змінюються в залежності від кольору та структури поверхні, на яку потрапляють.

У сучасному інтер’єрі будь-якого житла використовують усі три типи. Наприклад, для спальні або дитячої буде доречним розсіяне освітлення. Для передпокою, санвузла та вітальні підійде насичений спрямований світлопотік.

Види освітлення в інтер’єрі

При проектуванні інтер’єру врахуйте, що світло буває різним і виходить не лише від світильників. Денне світло, що проникає через вікна, не менш важливе і вимагає управління.

Розкриємо характеристики видів освітлення у будь-якому інтер’єрі:

  • light-design
  • 1. Природний. Головні та єдині джерела – сонячні промені та небо. Сонце дає м’яке природне світло, комфортне для зорового сприйняття. Завдання дизайнера — оцінити, як приміщення виглядатиме в різний час доби, як сонячне та штучне світло доповнять одне одного. У деяких кімнатах є ділянки, куди майже не проникає сонячне світло. Але якщо добове освітлення достатнє, його краще використовувати по максимуму.
  • 2. Штучний. Необхідний при нестачі сонячного світла, а також у вечірній чи нічний час. Джерелами служать будь-які світильники – лампи, люстри, нічники, підсвічування, споти. Візуалізатору потрібно налаштовувати штучне світло так, щоб не виникло пересвіту, а кадр виглядав гармонійно. Тому для кожного освітлювального приладу яскравість та теплота налаштовуються індивідуально.
  • 3. Поєднаний. Варіант збалансованої комбінації природного світла та внутрішніх світильників. Використовується для створення комфортного рівня освітленості у всіх куточках житла.

При роботі над сценою в 3Ds Max спочатку йде постановка природного світла, потім штучного. Ці нюанси ми докладно розбираємо на заняттях з 3Д-моделювання та архітектурної візуалізації у навчальному блоці 3DsMAX.Archviz.

Ключові правила світлодизайну інтер’єрів

Часта помилка новачків – вони не мають сценарію освітлення в інтер’єрі. Мається на увазі, що всі джерела світла просто будуть включені, і їх достатньо розставити в темних куточках кімнати. Насправді потрібно заздалегідь скласти концепцію освітлення, навчитися керувати та грати світлом.

Ось деякі правила, які допоможуть розробити якісний дизайн освітлення:

  • light-design
  • • При складанні світлової концепції враховуйте площу приміщення. Чим просторіша кімната, тим більше джерел світла знадобиться. Кожен висвітлюватиме окрему функціональну зону.
  • • Температура світла впливає на емоційний фон людини. Холодні відтінки підсвідомо налаштовують на робочий лад, теплі – на розслаблення. У житлових приміщеннях найчастіше використовується тепле або нейтральне світло. Холодний доречний у робочому кабінеті, ванній кімнаті або у зимовому саду.
  • • Форма, колір та стиль світильників повинні вписуватись у загальну стилістику інтер’єру. Погодьтеся, торшер у стилі хай-тек буде безглуздо виглядати в кімнаті з обробкою та меблями під бароко.
  • • Якщо стелі в кімнаті низькі, їх візуально піднімає світловий потік, спрямований вгору. Якщо при цьому стеля буде глянсовою або дзеркальною, ефект посилиться.
  • • Підсвічування кожного куточка кімнати додасть кімнаті об’єму та ширини.
  • • У функціональних зонах приміщення (для навчання, роботи, готування, читання) має бути локальне підсвічування, не стомлююче для очей. Важливо: слабка освітленість пригнічує робочу активність.

Привернути увагу до декору в кімнаті також допоможуть світильники, які плавно змінюють яскравість і колір.

Основні нюанси проектування світлодизайну в 3Ds Max

Щоб сучасний 3D-дизайнер міг налаштовувати світло в інтер’єрі, він повинен розуміти схеми встановлення освітлення, принципи створення матеріалів, особливості плагінів Vray або Corona. Багато в чому на грамотне проектування освітлення кімнати впливають параметри двигунів. Початківцям краще набивати руку на створенні сцен при сонячному світлі.

Налаштування освітлення на практиці ми детально розбираємо на вечірньому курсі 3Ds Max. А поки торкнемося ключових моментів:

  • light-design
  • • У сцені спочатку організуйте природнє освітлення. Орієнтуючись на нього, ви розставлятимете штучні світильники. У Vray за денне світло відповідає зв’язка V-ray Sun і V-ray Sky.
  • • Дотримуйтесь правил: вдень природнє світло переважає над штучним, переважно освітлює всю сцену. Також у денний час освітлення за вікном має бути яскравішим, ніж обстановка всередині приміщення. У нічному рендері всю освітленість забезпечують локальні штучні освітлювальні прилади.
  • • Оцінюйте освітленість у приміщенні, виходячи з кількості та розташування вікон. Наприклад, якщо вікон мало або невеликого розміру, використовуйте допоміжні штучні джерела світла. Їхня кольорова температура повинна бути теплою, трохи жовтуватою.
  • • У властивостях джерел світла регулюйте, на які об’єкти він впливатиме, на які ні. Виконати це налаштування можна у свитку General Parameters, далі натиснути Exclude/Include.
  • • Об’єкти, які позаду освітлені невеликим джерелом світла, на фінальному рендері придбають додатковий обсяг.
  • • Якщо світильників у сцені буде занадто багато, ви отримаєте набір із зайвих тіней і засвітів, на рендері це буде невдало.

Щоб досягти реалістичності, дотримуйтесь світлового балансу і колірної температури. Абсолютно всі джерела не можуть бути лише білими чи жовтими – тоді сцена виглядатиме ненатурально.

Створити гармонійну імітацію освітлення допоможе HDRI карта – панорамна картинка з великим обсягом даних. Вона автоматично генерує освітлення сцени з урахуванням відблисків, тіней, контурів предметів, навколишнього фону. Її накладають на оточення файлу 3Ds Max. При цьому задавати всі налаштування вручну не треба – відображення, тіні, рефлекси відобразяться автоматично.

Наші курси: